Η εξατομίκευση αλλάζει τα δεδομένα στην εργασία

Ιστορικά, το HR έχει επικεντρωθεί πάρα πολύ στην τυποποίηση και στο “One-Size-Fits-All”. Η στροφή προς μια προσέγγιση όπου οι ατομικές ανάγκες, οι επιθυμίες και οι δυνατότητες των υποψηφίων και των εργαζομένων είναι το σημείο εκκίνησης φαίνεται πώς είναι μάλλον μια δύσκολη υπόθεση.

Παραδοσιακά, πολλές πρακτικές HR λαμβάνουν ως αφετηρία τις ανάγκες του οργανισμού. Όχι άδικα, όχι τυχαία. Ένα παράδειγμα είναι η πρόσληψη: έχουμε μια οργανωτική δομή, με μια συγκεκριμένη ιεραρχία και καλά προκαθορισμένες θέσεις εργασίας. Επόμενο βήμα: πώς βρίσκουμε τους υποψηφίους που μπορούν να καλύψουν την κενή θέση; Υπάρχει στάνταρ διαδικασία.

Οι περισσότερες on boarding διαδικασίες σχεδιάζονται από την κορυφή προς τη βάση. Πάντα οι νέοι υπάλληλοι πρέπει να μαθαίνουν συγκεκριμένα θέματα εντασσόμενοι στον οργανισμό;

Κι όμως το αντίστροφο ερώτημα δεν τίθεται ποτέ: τι μπορούμε να μάθουμε από τους νέους υπαλλήλους που εισέρχονται στον οργανισμό; Το έχουμε σκεφτεί; Η πρόσληψη είναι τεράστιο θέμα. Απαιτεί άπειρες εργατοώρες και πάλι το αποτέλεσμα είναι αμφίβολο.

Ποτέ δεν είσαι σίγουρος για το αν έκανες τη σωστή επιλογή. Πότε θα βρεις χρόνο για να μάθεις από τον νέο υπάλληλο; Κάθε άνθρωπος όμως έχει τις δικές του ιδέες και εμπειρίες. Δεν είναι ένα ρομπότ με προκαθορισμένο τρόπο λειτουργίας.

Ο άνθρωπος είναι πάνω από όλα. Δεν είναι λίγες οι εταιρίες που λένε και διατυμπανίζουν ότι βάση τους είναι οι άνθρωποί τους. Ευκολο να το λες. Πως ακριβώς μπορεί να γίνεται αυτό; Ακούει κανείς τον υπάλληλο; Το feedback πρέπει να είναι διαρκές. Ναι, ο manager είναι εκείνος που δουλεύει μαζί τους και αυτός είναι που (πρέπει να) ακούει κάθε τους παρατήρηση.

To HR όμως πρέπει να έχει κι αυτό άποψη. Τα άτομά του έχουν την εκπαίδευση και την εμπειρία για να εντάσσουν και να εξελίσσουν τον κόσμο. Το HR δεν είναι απλά χαρτούρα, συμβάσεις, σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, payroll  και όλα τα σχετικά.

Είναι κάτι παραπάνω. Ναι, ο μάνατζερ είναι ο Leader. Στη νέα εποχή όμως δεν μιλάμε για απλό HR. Κάθε επιχείρηση είναι Peoples Operation. Οι άνθρωποι είναι η βάση κάθε εταιρείας. Από την απόδοσή τους εξαρτάται η πορεία κάθε οργανισμού. Η διαχείριση τους είναι το Α και το Ω. Δεν είναι αναλώσιμα προϊόντα.

Κανείς δεν θέλει να αισθάνεται σαν ένα άλλο γρανάζι στη μηχανή. Οι επαγγελματίες HR (αν τους δοθεί) έχουν την ευκαιρία να μεγιστοποιήσουν την εμπειρία των εργαζομένων, μέσω νέων επιλογών εξατομίκευσης, έχοντας ως όφελος την καλή απόδοση και δέσμευση. Μια σημείωση: Η εξατομίκευση διαφέρει από την προσαρμογή, όσο κι αν οι έννοιες συνδέονται στενά.

Στην εξατομίκευση μια εταιρεία τροποποιεί μια ατομική εμπειρία για το κοινό όφελος.  Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται δίχως πολλά καλούπια και στείρες τακτικές.  Κάθε άτομο έχει τον δικό του τρόπο για να λειτουργεί καλύτερα.

Όσο κι αν υπάρχουν (και πρέπει να υπάρχουν) κανόνες σε μια εταιρεία, από το software ως τις θέσεις εργασίας, οι εργαζόμενοι επιλέγουν όλο και περισσότερο τα δικά τους εργαλεία για να ολοκληρώσουν επιτυχώς τη δουλειά τους. Ας τους ακούσουμε!

Βασιλική Κεφαλά, Msc, MBA
HR / Business Psychology

Κοινοποίησε :)