Γιατί δεν είναι καλή ιδέα να εμπιστεύεστε το συναίσθημα σας όταν τοποθετείτε ένα στοίχημα; Ο κύριος λόγος είναι η «απόκλιση διαθεσιμότητας», μια προκατάληψη που διαμορφώνει την διαισθητική σας αντίληψη. Ψάχνετε τις σωστές ερωτήσεις για τις σωστές απαντήσεις όταν τοποθετείτε ένα στοίχημα;

Τα λανθασμένα στοιχήματα είναι σε πολλές περιπτώσεις το αποτέλεσμα της απάντησης σε λανθασμένες ερωτήσεις. Για το λόγο αυτό υπερεκτιμούμε συχνά την πιθανότητα εμφάνισης ορισμένων αποτελεσμάτων. Για παράδειγμα,  το πόσα κόρνερ θα γίνουν σε ένα ματς ή τη νίκη της αγαπημένης μας ομάδας.

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές της ψυχής μας είναι ότι σχεδόν πάντα έχουμε μια απάντηση σε όλα. Υπάρχουν λίγα θέματα που οι άνθρωποι πραγματικά δεν έχουν γνώμη. Για παράδειγμα, εάν ερωτηθείτε τι σκέφτεστε για το στυλ παιχνιδιού της Τσέλσι ή για τον Μπαράκ Ομπάμα, μια απάντηση θα έρθει στο μυαλό σας άμεσα. Και αυτό ισχύει για όλους, ακόμη και για τους ανθρώπους που δεν έχουν δει την Τσέλσι να παίζει ή δεν έχουν καμιά απολύτως εικόνα για την πολιτική.

 

Είτε εμπιστεύεστε έναν ξένο είτε όχι, είναι κάτι που αποφασίζετε εντός ενός δευτερολέπτου  και πάλι δεν διστάζετε για μια απάντηση. Για να το θέσουμε ομαλά, συχνά έχουμε απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν καταλαβαίνουμε πλήρως. Αυτό είναι δυνατό επειδή όταν αντιμετωπίζουμε μια πολύ δύσκολη ερώτηση, τείνουμε να την αντικαταστήσουμε υποσυνείδητα με μια απλούστερη απάντηση.

Κάπως έτσι από το να κουραστείτε πολύ και να μελετήσετε τις πιθανότητες, δίνετε εύκολα τις απαντήσεις: «Θα νικήσει η Ρεάλ». Τόσο απλά, επειδή αυτό μας βγαίνει εύκολα στο μυαλό.

Μπορείτε να δείτε ένα τυπικό παράδειγμα αντικατάστασης μιας δύσκολης ερώτησης με μια πιο εύκολη ερώτηση/απάντηση όταν αγοράζετε οδοντόπαστα. Το δύσκολο ερώτημα εδώ είναι: «Ποιά οδοντόκρεμα είναι η καλύτερη για τους σκοπούς μου;».  Η απάντηση είναι: «Ποιά οδοντόκρεμα γνωρίζω καλύτερα;»

Αυτός είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο οι διαφημίσεις είναι τόσο αποτελεσματικές. Όταν πρέπει να επιλέξετε ανάμεσα σε πολλά προϊόντα, είναι πολύ πιθανότερο να επιλέξετε εκείνα που είστε ήδη εξοικειωμένοι, ειδικά αν οι τιμές βρίσκονται σε παρόμοια κλίμακα.

Η αντικατάσταση δύσκολων ερωτήσεων με απλούστερες ερωτήσεις/απαντήσεις έχει έναν απλό λόγο. Ο εγκέφαλός σας προσπαθεί να λειτουργήσει όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται. Εξοικονόμηση πόρων για τις πραγματικά σημαντικές αποφάσεις. Αυτός ο μηχανισμός συνήθως λειτουργεί αρκετά καλά, αλλά μπορεί να προκαλέσει και σημαντικά προβλήματα όταν δεν το γνωρίζετε αυτό – ειδικά όταν στοιχηματίζετε.

Το πιο σημαντικό πράγμα στο αθλητικό στοίχημα είναι η σωστή αξιολόγηση των αποδόσεων. Αλλά δεν το γνωρίζουμε αυτό διαισθητικά και πολλοί παίκτες δεν το συνειδητοποιούν αυτό σε αφηρημένο επίπεδο. Όταν βλέπετε τις αποδόσεις στοιχήματος, είστε στην πραγματικότητα αντιμέτωποι με μια πιθανότητα. Αλλά το ερώτημα που μπαίνει αν έχει η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ έχει πραγματικά μια πιθανότητα 65% να κερδίσει σε ένα δεδομένο αγώνα δεν είναι εύκολο να απαντηθεί.

Έτσι αντικαθιστώντας δύσκολες ερωτήσεις για ευκολότερες ερωτήσεις/απαντήσεις είναι ένα πρόβλημα γιατί πρέπει να σκεφτείτε από την άποψη της πιθανότητας όταν ποντάρετε. Αλλά το διαισθητικό μυαλό σας δεν είναι κομμένο για αυτό, τείνει να σκέφτεται σε ναι / όχι και μαύρο / άσπρο κατηγορίες. Αυτό όμως παραπέμπει σε κόκκινο – μαύρο στη ρουλέτα και όχι σε πιθανότητες εμφάνισης ενός αποτελέσματος σε αγώνα στοιχήματος. Προσοχή!

Χρήστος Παπέλης, Msc, MBA

Κοινοποίησε :)